پنجشنبه، شهریور ۲۱، ۱۳۸۷

پربارترین برنامه

· لازم است که در ابتدا از دوستان گرامی گلایه کنم که چرا کسی نظر نمی دهد،وقتی شما نظری نمی دهید،من هم نمی توانم به نقاط ضعف و قوت خودم در زمینه ی مطلب مورد بحث_از دیدگاه نظردهندگان_آگاه شوم و این بازده کار را پایین می آورد.

· بحث امروز در مورد یکی از برنامه های یکی از رسانه های پرنفوذ خارج از کشور_و نه عملکرد کلی آن رسانه_ است و امیدوارم که یادداشت امروز بتواند نقطه ی شروعی برای یک رشته بررسی ها در مورد موضوع "رسانه" و همچنین کارنامه ی شماری از رسانه های داخل و خارج کشور باشد،تلاش خواهم کرد که بخش قابل توجهی از نگاهم را به رسانه های ملت های (و یا قومیت های) زندگی کننده در کشور ایران و همچنین رسانه های شهری و استانی اختصاص دهم،در انتظار پیشنهاداتتان هستم.

1. در نخستین ساعت بامداد پنجشنبه بیست و یکم شهریور 87 شاهد پخش برنامه ی تفسیر خبر از شبکه ی خبری فارسی صدای آمریکا (VOAPNN) بودیم،حضور "علیرضا نوری زاده" در آن برنامه_به سبب حضور در یک سمینار_بسیار کوتاه بود و بیشتر وقت برنامه با سخن های "محسن سازگارا"،"علیرضا حقیقی" و "جمشید چالنگی"(مجری برنامه) گذشت.

2. بعد از خداحافظی علیرضا نوری زاده با مجری برنامه،محسن سازگارا در مورد این که "بنیان تفکر حاکم بر رهبری ایران اساساً تفاوتی با شیوه ی نگرش کلی رهبر القاهده به مسائل جهان و بخصوص دنیای اسلام ندارد" سخن گفت و سپس علیرضا حقیقی تفسیری مخالف با نظر سازگارا را ارائه داد که این باعث شد که تقریباً تا انتهای برنامه،این بحث_و یا به عبارت بهتر "درگیری"_ ادامه یابد،این تقابل_دراین میزگرد،خصوصیاتی داشت که به نظر من،برنامه ی آن شب را به یکی از بهترین میزگردهای چند سال اخیر بدل ساخت.

3. دو چیز در این میزگرد جالب توجه بود؛یکی آرامش و متانت "حقیقی"_که حتی زمانی که مهمان دیگر به او لقب "فقیه شیعه" داد،به هم نخورد_ و دیگری همراهی غیرمستقیم مجری با نظرات "سازگارا"_که بارها دیده شد.

4. شمار بسیاری از افراد عقیده دارند که صدای آمریکا به "افرادی که به گفتمان براندازی اعتقاد ندارند" اجازه ی ابراز وجود نمی دهد و نمی گذارد که آن ها از این رسانه ی قوی استفاده کنند،من با این افراد هم نظر نیستم،درست است که رسانه ی مذکور به گونه ای غیرمستقیم درصدد براندازی آخوندهای حاکم بر ایران است ولی مهم است که ببینیم همین رسانه فردی مثل "صادق زیباکلام" را نه تنها_به برنامه ی یادشده_دعوت می کند،بلکه وقتی که او شروع به "دفاع کور غیرمستقیم" از کارهای نادرست حاکمان ایران می کند و اصلاً هم به تذکرهای پی در پی مجری نسبت به کمبود وقت توجه نمی کند و حرفش را هم چنان ادامه می دهد،مجری برنامه نه تنها به او بی احترامی نمی کند،بلکه در هفته های بعد او را دوباره به برنامه دعوت می کند.

5. ما می توانیم به حرف های یکدیگر گوش کنیم(و "گوش کردن" متفاوت است با "شنیدن") و این یک ویژگی خوب است که یک بحث می تواند داشته باشد.

۱ نظر:

ناشناس گفت...

با درود و سپاس.
چراکه نه خوشحال میشوم که با یک هموطن کرد زبان تبادل لینک کنم. من همین الان این کار را کردم.
پاینده ایران
پاینده پرچم سه رنگ شیر خورشید نشان