جمعه، شهریور ۲۹، ۱۳۸۷

نگاهي به عملکرد شهردار فعلی سقز

1. چندی پیش شهرداری سقز، گزارشی از عملکرد خود را در رسانه ها منتشر ساخت. بخش های این گزارش_به همراه موارد مهم هر یک_در زیر می آید:

· لیست پروژه های اجرایی سال 1387 شهرداری سقز (از محل اعتبارات استانی)

1. ساماندهی حاشیه رودخانه سقز

2. احداث پارک جنگلی وه نه و شه

3. احداث بلوار شورا

4. احداث پل عابر پیاده قوخ

· لیست پروژه های اجرایی سال 1387 شهرداری سقز (از محل اعتبارات داخلی)

1. احداث ترمینال مسافربری جدید

2. احداث خیابان حاجی آباد (منتهی به صالح آباد)

· فعالیت های عمرانی شهرداری سقز در چهارماهه ی اول سال 1387

1. انجام ممیزی املاک سطح شهر

2. تکمیل پارک مولوی کرد

شهرداری با ارائه این گزارش، برای شهروندان احترام قائل شده است،نفس انتشار این گزارش اقدام مبارکیست و باید آن را به فال نیک گرفت.

2. دوره ی سوم شورای شهر سقز به حق تفاوت چشمگیری_از نظر عملکرد_ با دوره های پیشین داشته است، برخلاف دوره های قبلی شاهد هستیم که شهرداری به کارهایی از قبیل "سیمان کردن پیاده رو های خاکی" و یا "دارای جدول کردن خیابان های دورافتاده ی شهر" توجه نشان می دهد و اتفاقاً اگر به دنبال کسی می گردید که کارخوب انجام دهد، دنبال فردی بروید که امور به ظاهر کوچک را فدای کارهای به ظاهر بزرگ نکند.

"عثمان رحیمی" بعد از کش و قوس فراوان شورای شهر با استانداری کردستان بر سر انتخاب شهردار، به عنوان شهردار انتخاب شد. در حقیقت بیش از آن که بتوان او را "شهردار منتخب شورا" نامید،باید او را گزینه ی تحمیلی استانداری به شورا عنوان کرد.

3. در لیستی که در بالا آمد، نام چند پروژه ی مهم به چشم می خورد؛ یک پارک جنگلی وسیع می تواند قیافه ی هر شهری را کاملاً عوض کند،آن هم در شهری مانند سقز که به دلیل داشتن رودخانه ای که از داخل شهر می گذرد،به صورت ذاتی ظاهری سبز دارد.طرح "پارک جنگلی وه نه و شه" دیر زمانیست که قرار است اجرایی شود، و بسیار جای خوشحالیست که شهرداری فعلی به صورتی جدی این پروژه را آغاز کرده است.

"ساماندهی حاشیه رودخانه سقز" دیگر طرح مهم و گسترده ایست که چندی است شاهد آغاز آن هستیم. گذشته از توسعه ی پارک کوثر_با توجه به مصاحبه ی چند ماه قبل شهردار سقز با تارنمای خبری شارنیوز_ به نظر می رسد که در حد فاصل انتهای پل آهنی و انتهای پارک کوثر، هتلی متعلق به سازمان گردشگری استان احداث خواهد شد و این می تواند پای بسیاری از گردشگران را به این شهر تاریخی باز کند.

ساخت پل عابر پیاده در کنار پل های سقز اقدام بجاییست که شهرداری قرار است یکی از آن ها را امسال بسازد،ولی جای بسی تعجب است که شهرداری احداث پل عابرپیاده در کنار پل فلزی را به بعد از ساختن "پل عابر پیاده ی قوخ" موکول کرده است، بر کسی پوشیده نیست که_به دلیل شاهراه بودن جاده ای که از پل فلزی می گذرد،روزانه چه ترافیکی بر آن تحمیل می شود.

به نظر می رسد که وصف ترمینال آلونک وار سقز، نه تنها به شهرهای اطراف بلکه به استان های دوردست هم رسیده باشد، داشتن چنین ترمینالی برای شهرهای کوچک هم مایه ی آبروریزی است چه برسد به سقز. تصمیم به ساخت ترمینال جدید (در صورت اجرایی شدن) بیش از آن که نشانه ی عملکرد خوب شهردار فعلی باشد،نشانه ی کم کاری مفرط شهردارهای پیشین است_که اصلاً به فکر ساخت یک ترمینال جدید و آبرومند نبوده اند.

4. "پارک مولوی کرد" یا همان پارک شهر خودمان، از مدت ها پیش می توانست به یک نماد برای شهر تبدیل شود، و این ممکن نیست جز با یک سرمایه گذاری قابل توجه بر روی آن. این پارک می تواند به جایی تبدیل شود که یک گردشگر، سقز را با آن به یاد بیاورد.

کارهای خوبی در این پارک در حال انجام است ولی کافی نیست،تصور کنید که چنین پارکی با چنین وسعت و موقعیتی در شهری مانند بوکان قرار داشت، شرط می بندم که در طول یک سال آن را به پارکی تک در بین شهرهای اطراف تبدیل می کردند.

5. احداث بلوار شورا (خیابان 34 متری صالح آباد) می تواند برای شهرداری "آغاز یک آزمون بزرگ" برای توسعه ی هرچه بیشتر محدوده ی شهر باشد. البته لازم به یادآوری نیست که کلید توسعه ی محدوده ی شهر سقز جاده ی کنارگذر است که خوشبختانه یک ماه و نیم است که ساخت آن آغاز شده است.این بزرگراه می تواند محدوده ی شهر را تا کناره ی روستاهای "کاریزه" و "کانی نیاز" گسترش دهد.

طرح مهم دیگر_که متاسفانه نام آن در لیست طرح های سال 87 دیده نمی شود_ طرح "احداث کمربندی ارتش" و یا به عبارت بهتر دور زدن پادگان وسیع تیپ 2 لشکر 28 ارتش (از طریق تبدیل راه روستایی علی آباد – آیچی – اسلام آباد به کمربندی) است. اجرای این طرح نه تنها محدوده ی شهر را بسیار گسترش می دهد، بلکه با بیش از پیش نمايان ساختن اهمیت پادگان تیپ 2 ، موقعیت مهم سقز را بیش از پیش آشکار خواهد کرد.

۳ نظر:

ناشناس گفت...

salam.
ali bod. agar misvad dar morede kamarbandiye artesh bishtar tozih bedahid.
aya in yek pishnahad bodya jedist?

سوران گفت...

سلام دوست عزيز
اين قضيه،يك طرح قديمي است؛ولي به يك سري دلايل از جمله دلايل نظامي تا به الان اجرايي نشده است.

ناشناس گفت...

سلام. وبلاگ جالبي داريد و مطالبش عالين موفق باشين بازم ادامه بدين.ضمنا من شمارو لينك مي كنم و اگر شما هم تمايل داريد من رو با نام سقز لينك كنيد.
www.saqqez-now.blogfa.com
سليمان(محمد)