سه‌شنبه، مهر ۰۲، ۱۳۸۷

نگاهی به جدال انتخاباتی جان مک کین و باراک اوباما ، یکم

· کمتر از دو ماه دیگر انتخابات ریاست جمهوری در ایالات متحده آمریکا انجام خواهد شد و برای ما که ساکن یکی از مناطق حساس جهان هستیم، این رخداد_به دلیل ابرقدرت بودن این کشور_بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

تا زمان انتخابات، تلاش خواهم کرد یک مجموعه یادداشت را به این رخداد اختصاص دهم.

1. همه "اوباما" را برنده ی انتخابات می دانستند و البته اصلاً دو چیز را پیش بینی نمی کردند؛ یکی حمله ی فدراسیون روسیه به جمهوری گرجستان و سپس به رسمیت شناخته شدن استقلال دو ایالت جدایی طلب آن توسط کشور مهاجم و دیگری وارد شدن "سارا پیلین" به کارزار "مک کین".

2. روسیه در گرجستان به دام آمریکا افتاد، و این به نفع جمهوری خواهان آمریکا تمام شد؛ مردم بار دیگر فضای جنگ سرد_که البته به نظر من دیگر نمی تواند تکرار شود_را عمیقاً احساس کردند، احساس کردند که "به یک سرباز کهنه کار اعتمادکردن" می تواند بیشتر از "میدان را به دست یک سیاستمدار تازه کار سپردن" به سودشان باشد؛ و البته امکان دارد که این احساس به این زودی ها فروکش نکند.

3. به تازگی شبکه ی CNN یک نظرسنجی را ترتیب داده است که با توجه به نتایج آن به نظر می رسد که اوباما با یک برتری 2 درصدی دارد فاصله را بیشتر می کند،اوباما_حتی بعد از برگزاری کنگره ی حزبی جمهوری خواهان_ توانسته است که برتری خود را در رای های الکترال_و نه آرای ملی_حفظ کند والبته این را هم در نظر بگیرید که شمار زیادی از کسانی که معمولاً رای نمی دهند، متمایل به اوباما هستند و هنوز در انتخابات ثبت نام نکرده اند، رای ندهنده های همیشگی برای مک کین خطرناکند زیرا به نظر می رسد که آن هایی که معمولاً رای نمی دادند، با شعار "تغییر" اوباما تحریک شده اند.

4. هیلاری به جای پشتیبانی، دارد عمیقاً حزب دمکرات را تضعیف می کند، او_برای حزب_به یک معضل تبدیل شده است، کلینتون در هیچ یک از سخنرانی هایش_حتی در کنوانسیون حزب دمکرات_ به صورتی صریح از کاندیدای حزب پشتیبانی نکرده است، چشمانش را که خوب نگاه کنید هنوز "اوبامای بی تجربه" را می توانید در آن بخوانید، زهر او نه به این زودی ها، بلکه در نقاط پایانی و حساس خواهد ریخت.

بسیاری آمدن پیلین را یک ریسک بزرگ برای مک کین قلمداد کردند ولی به نظر من این آمدن، نه یک ریسک بلکه استفاده از یک فرصت بزرگ_که توسط اوباما خلق شد_بود. اوباما به راستی بی تجربه و خام است،او به راحتی می توانست با انتخاب هیلاری به سمت معاونت، بازی را به نفع خود تمام کند. تیم انتخاباتی او پس از این اشتباه بزرگ باز هم اشتباه کرد و برای کوچک نشان دادن پیلین جوان، به بزرگ کردن ماجرای فرزند نامشروع دختر پیلین پرداخت؛ امری که پیلین به راحتی با "صادق و اخلاقی نشان دادن خود در این ماجرا" آن را جواب داد.

5. باراک اوباما هنوز شانس اول پیروزیست، به یادتان باشد که چهار سال پیش هم در کمتر از دو ماه مانده به انتخابات، "جان کری" جلوتر از بوش بود، و دیدیم که دستیگری صدام حسین همه چیز را تغییر داد.

نکته ی دیگری که توجه به آن خالی از لطف نیست، زمزمه هایی است که از برخی منابع شنیده می شود حاکی از این که جمهوری خواهان برای تشکیک در تولد اوباما در ایالت هاوایی (و در نتیجه تشکیک در تولد اوباما در خاک آمریکا)، نقشه هایی_و البته شاید سندهایی_در سر دارند؛ شاید می خواهند ماجرای "آن کتاب جنجال برانگیر چهار سال پیش درباره ی جان کری" را_به شکلی دیگر_سر اوباما هم بیاورند!

آمریکا به تازگی_برای مقابله با بنیادگرایان_به ورود به خاک پاکستان علاقه مند شده است و اتفاقاً در حال طراحی عملیات گسترده ای برای دستیگری شخص نخست القاعده است،ادامه ی مطلب را باید خودتان حدس بزنید؛ دیروز صدام حسین و امروز اسامه بن لادن، بازی جالبی است، نه؟

6. به نظر شما برنده ی انتخابات چه کسی خواهد بود؟